پست شده در دسته‌بندی نشده

دوکاتی Monster+ مدل 2026؛ وقتی دوکاتی گذشته را در قالب آینده بازطراحی می‌کند


دوکاتی Monster+ مدل 2026
دوکاتی Monster+ مدل ۲۰۲۶

دوکاتی با معرفی نسل پنجم Monster+ مدل ۲۰۲۶ نشان داده هنوز هم به قلب فلسفه‌ خود، ترکیب سادگی مکانیکی با تکنولوژی مدرن وفادار، است.

این نسخه جدید که در دو رنگ قرمز کلاسیک دوکاتی و سفید Iceberg عرضه می‌شود، نه‌تنها سبک‌ترین مانستر تاریخ است (۱۷۵ کیلوگرم بدون سوخت)، بلکه از پیشرانه‌ جدید V2 890 سی‌سی با زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (IVT) و فریم مونوکوک آلومینیومی بهره می‌برد. ترکیبی که هم قوانین آلایندگی یورو ۵ پلاس را رعایت می‌کند و هم ۱۱۱ اسب‌بخار قدرت و ۹۱ نیوتن‌متر گشتاور ارائه می‌دهد.

تاریخچه‌ مدل؛ از خیابان بولونیا تا قلب موتورسواران

نام Monster از سال ۱۹۹۳ در خانواده‌ دوکاتی به معنای واقعی کلمه جاودانه شد. مدلی که با طراحی ساده، فریم لوله‌ای و پیشرانه‌ دوقلو، قرار بود پلی باشد بین اسپرت‌های پیست‌محور و نیکدهای شهری. نخستین مانستر با موتور ۹۰۰ سی‌سی هواخنک و ۷۳ اسب‌بخار قدرت عرضه شد و در دهه‌ بعدی به یکی از نمادهای طراحی مینیمال تبدیل شد.

در میانه‌ دهه‌ ۲۰۰۰، مدل‌های قدرتمندتری چون S4R و ۱۱۰۰ EVO معرفی شدند، اما Monster همیشه به اصالت خود وفادار ماند: سادگی، وزن کم و چابکی. در سال ۲۰۲۱ نسل چهارم با فریم مونوکوک و طراحی کاملاً مدرن رونمایی شد. حالا نسخه‌ 2026 Monster+ با تغییرات بنیادین در شاسی و پیشرانه، نسل پنجم این اسطوره را وارد عصر جدیدی کرده است.

طراحی؛ ظرافت ایتالیایی در قالب عضلانی

ظاهر+Monster جدید شاید در نگاه اول آشنا به نظر برسد، اما در جزییات، کاملاً بازطراحی شده است. میرکو پوکوبلو، طراح ارشد دوکاتی، در این پروژه مأموریت داشت ظرافت مدل‌های کلاسیک را در قالبی جمع‌وجورتر و مدرن‌تر بازآفرینی کند. نتیجه، موتورسیکلتی است با تناسبات دقیق، خطوط تیز و بدنی که حالا بیش از همیشه فشرده به نظر می‌رسد.

مخزن سوخت با انحناهای جدید و شانه‌های پهن، تداعی‌کننده‌ مدل‌های دهه‌ ۹۰ است، اما اکنون با طراحی زاویه‌دار و زوایای مشخص‌تر، حس مدرن‌تری دارد. چراغ جلو کاملاً بازطراحی شده و با دو نوار DRL LED عمودی، چهره‌ای تهاجمی‌تر به مانستر داده است.

زین یک‌تکه، چراغ عقب باریک و رینگ های ۱۷ اینچی با رنگ قرمز براق از دیگر المان‌هایی هستند که در تصاویر بیش از هر چیز جلب‌توجه می‌کنند. برخلاف نسل‌های قدیمی، اگزوز دوگانه‌ استیل به‌صورت متقارن در سمت راست قرار گرفته و با طراحی ساده‌اش تضاد جالبی با خطوط تند باک ایجاد کرده است. تنها نکته‌ انتقادی شاید طراحی عقب کوتاه و ارتفاع نسبتاً زیاد گلگیر باشد که کمی از فرم کلاسیک مانستر فاصله گرفته است.

مشخصات فنی؛ تلفیق فناوری مدرن با اصالت دوکاتی

پیشرانه‌ جدید V2 Testastretta؛ ۸۹۰ سی‌سی قلب تپنده‌+Monster است. این موتور دو سیلندر ۹۰ درجه با خنک‌کاری مایع و زمان‌بندی متغیر سوپاپ (IVT) طراحی شده است تا هم راندمان و هم دوام را بهبود دهد. با وجود کاهش حدود ۱۰ اسب‌بخار نسبت به نسخه‌ Panigale V2، این موتور هنوز هم ۱۱۱ اسب‌بخار قدرت در ۹۰۰۰ دور و ۹۱ نیوتن‌متر گشتاور در ۷۲۵۰ دور ارائه می‌دهد. نکته‌ مهم‌تر، در دسترس بودن ۸۰ درصد گشتاور از ۴۰۰۰ تا ۱۰ هزار دور است، که باعث می‌شود در رانندگی شهری و پیچ‌های کوهستانی واکنشی نرم اما پرانرژی داشته باشد.

گیربکس شش‌سرعته با سیستم QuickShift 2.0 (بالا و پایین) و کلاچ چندصفحه‌ای ضد لغزش، یکی از روان‌ترین انتقال قدرت‌ها را در میان نیکدبایک‌های هم‌رده ارائه می‌دهد. اهرم کلاچ هم ۱۵ درصد نرم‌تر شده تا استفاده‌ روزمره آسان‌تر شود.

سیستم تعلیق شامل فورک Showa 43mm معکوس در جلو و کمک‌فنر تکی قابل تنظیم در عقب است. ترمزهای Brembo Monobloc با دیسک‌های ۳۲۰ میلی‌متری در جلو و سیستم ABS در پیچ‌ها (Cornering ABS) تضمین می‌کنند که قدرت توقف مانستر هم‌تراز شتاب‌اش باشد.

وزن خشک ۱۷۵ کیلوگرمی، همراه با فریم مونوکوک آلومینیومی و زیر‌فریم ترکیبی از فولاد و پلیمر تقویت‌شده با فایبر، باعث شده است این مدل ۴ کیلو سبک‌تر از نسل قبل باشد. ارتفاع زین نیز حالا تنها ۸۱۵ میلی‌متر است و با کیت lowering دوکاتی، حتا می‌توان آن را به ۷۷۵ میلی‌متر کاهش داد.

الکترونیک و امکانات

دوکاتی Monster+ مدل 2026
دوکاتی Monster+ مدل ۲۰۲۶

دوکاتی + Monster حالا یکی از پیشرفته‌ترین نیکدبایک‌های میان‌رده‌ بازار است. واحد IMU شش‌محوره به سیستم‌های کمکی متعددی متصل است:

  • ABS در پیچ‌ها با سه سطح تنظیم
  • Traction Control هشت سطح
  • Wheelie Control سه سطح
  • Engine Brake Control سه سطح

چهار حالت رانندگی (Sport ،Road ،Urban و Wet) نیز از طریق نمایشگر TFT پنج اینچی قابل انتخاب‌اند. این صفحه با رابط جدید و کنترل جوی‌استیک «petal» کار می‌کند. برای اولین‌بار در این مدل، امکان افزودن کروز کنترل و سیستم چندرسانه‌ای دوکاتی (با ناوبری و اتصال تلفن) نیز وجود دارد.

جمع‌بندی

دوکاتی Monster+ 2026 شاید در ظاهر شبیه نسخه‌های پیشین باشد، اما در واقع یک بازتعریف کامل از هویت کلاسیک خود است. سبک‌تر، هوشمندتر و سازگارتر با دنیای امروز، اما هنوز هم با همان شخصیت خالص و واکنش‌پذیر.

با قیمت پایه‌ ۱۳٬۹۹۵ دلار برای رنگ قرمز و ۱۴٬۱۹۵ دلار برای رنگ سفید، مانستر جدید گران‌تر از گذشته است، اما در ازای آن ترکیبی از تکنولوژی مدرن و طراحی اصیل ایتالیایی را ارائه می‌دهد.

نوشته دوکاتی Monster+ مدل 2026؛ وقتی دوکاتی گذشته را در قالب آینده بازطراحی می‌کند اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی