
تارا و دنا همواره رقیب یکدیگر در بازار آزاد بودند و طرفداران مخصوص به خودشان را نیز داشتند، حال این دو سدان در حال رقابت بر سر قیمت هستند و تا کنون دنا از تارا پیشی گرفته.
ایران خودرو سالهاست که در کنار دنا، تارا را نیز تولید میکند. این دو سدان بهنوعی رقیب یکدیگر در بازار محسوب میشوند؛ زیرا طرفداران زیادی دارند و همواره قیمت نسخههای پایه و فوق آنها نزدیک به یکدیگر بود.
بهعنوان یک مقایسه ساده باید گفت که دنا به دلیل مجهز بودن به پیشرانه EF7 توربوشارژ، از تارا با پیشرانه TU5 پلاس پرشتابتر است و اما از طرفی دیگر تارا فول، امکانات و آپشنهای بیشتری دارد و این ویژگی موجب جلب رضایت عده دیگری در بازار میشود. به بیانی دیگر علاقهمندان به شتاب و گشتاور بالا دنا را انتخاب میکنند و تارا نیز بیشتر مورد پسند خانوادهها قرار میگیرد تا راحتی بیشتری را برای سفرهایشان در اختیار داشته باشند.
جدا از بحث امکانات و پیشرانههای متفاوت دو سدان مذکور، باید گفت قیمت آنها در بازار آزاد بسیار نزدیک به یکدیگر است و همین مسئله موجب شده تا دو مدل از یک شرکت، به رقیبی جدی برای هم تبدیل شوند و بازار همدیگر را تهدید کنند.
برای مثال امروز در تاریخ ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۴ شاهد آن هستیم که دنا پلاس آپشنال با قیمت ۱ میلیارد و ۵۱۸ میلیون تومان در بازار آگهی میشود و به فروش میرسد و در طرف دیگر زمین نیز تارا اتوماتیک V4 نیز قرار گرفته که بهایش به ۱ میلیارد و ۵۱۲ میلیون رسیده و در حال رقابت با نسخه آپشنال دنا است.
بهاینترتیب میتوان نتیجه گرفت که لوکسترین سدان های تولیدی ایران خودرو هم اکنون در حال رقابت با یکدیگر در بازار آزاد هستند و دیگر خودروی حاضر در مسابقه از شرکت سایپا یعنی شاهین پلاس اتوماتیک، یک سروگردن بالاتر از هر دو محصول آبی پوشان جاده مخصوص قرار گرفته و در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیون بیشتر از آنها و حدود ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در معاملات فی میخورد.
بنابراین باید دید که در روزهای آینده میزان تقاضا برای خرید تارا و دنا به چه صورتی خواهد بود و در نهایت کدام یک از آنها موفق میشود تا لقب گرانترین سدان تولیدی ایران خودرو را برای خود کند.
در مورد نوسانات دیگر محصولات ایران خودرو نیز باید گفت که باتوجهبه علاقه زیاد مردم ایران به پژو ۲۰۷، تمامی تیپهای این هاچ بک هم از روز گذشته تا حالا با افزایشهای ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومانی همراه بودند و متأسفانه همه آنها سر به فلک کشیدند. برای مثال پژو ۲۰۷ با موتور TU3 که ارزانترین تیپ این خودرو است هم اکنون به مرز ۱ میلیارد تومان رسیده.
ایران خودرو
| نوع خودرو | قیمت بازار-تومان | قیمت کارخانه-تومان |
| وانت آریسان ۲ | ۷۹۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۳۵.۰۰۰.۰۰۰ |
| ری را | ۱,۹۳۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۱.۵۰۱.۵۹۱.۰۰۰ |
| سورن پلاس XUP | ۹۸۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۹۸.۰۴۰.۰۰۰ |
| سورن پلاس قالپاق | ۱,۱۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۳۹.۸۱۱.۰۰۰ |
| سورن پلاس جدید ۸۵ گانه – ( فول) | ۱,۱۹۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۴۴.۳۷۰.۰۰۰ |
| سورن پلاس دوگانه سوز | ۱,۲۱۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۸۷.۶۶۸.۰۰۰ |
| سورن پلاس دوگانه سوز فول | ۱,۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۹۲,۶۸۶,۰۰۰ |
| سورن پلاس EF7 دوگانه سوز فول | ۱,۲۱۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۸۹,۱۵۰,۰۰۰ |
| دنا پلاس – قالپاق ۸۵ گانه | ۱,۲۴۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۳۰,۷۲۱,۰۰۰ |
| دنا پلاس ۶ سرعته EF7P با قالپاق | ۱,۲۸۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۵۲.۴۸۶.۰۰۰ |
| دنا پلاس ۶ سرعته EF7P با رینگ | ۱,۳۱۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۷۹.۲۸۲.۰۰۰ |
| دنا پلاس توربو اتوماتیک – سفید | ۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۴۵.۱۰۰.۰۰۰ |
| دنا پلاس توربو اتوماتیک – مشکی | ۱,۲۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۴۵.۱۰۰.۰۰۰ |
| دنا پلاس اتوماتیک آپشنال | ۱,۵۱۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۸۶,۴۴۷,۰۰۰ |
| پژو پارس سال XU7P | ۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۴۵,۷۴۲,۰۰۰ |
| پژو پارس XU7P سفارشی | ۱,۰۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۲۳,۹۶۳,۰۰۰ |
| پژو پارس – TU5 | ۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۷۵.۲۰۰.۰۰۰ |
| پژو پارس TU5-ELX | ۱,۳۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۴۰.۰۰۰.۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ تیو۳ ۸۵ گانه | ۹۹۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۲۴.۸۹۵.۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ دندهای (فرمان هیدرولیک) ۸۵ گانه | ۱,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۹۷,۴۳۹,۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ دندهای (فرمان هیدرولیک) ۸۵ گانه TU5P | ۱,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۳۳,۶۳۰,۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ دندهای فول پانوراما ارتقا یافته با رینگ | ۱,۱۸۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۳۵.۷۹۳.۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ دندهای فول پانوراما ارتقا یافته با قالپاق | ۱,۲۲۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۲۰.۷۹۳.۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ دندهای فول پانوراما ارتقا یافته TU5P با رینگ | ۱,۲۴۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۸۵.۶۹۰.۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ دندهای فول پانوراما ارتقا یافته TU5P با قالپاق | ۱,۲۱۴,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۶۰.۵۳۲.۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU5P ( سقف فلزی) ۸۵ گانه | ۱,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۹۳.۷۱۰.۰۰۰ |
| پژو ۲۰۷ اتوماتیک TU5P (پانوراما) ۸۵ گانه | ۱,۴۳۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱.۰۱۴.۱۶۹.۰۰۰ |
| رانا پلاس 85 گانه | ۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۰۳.۹۹۴.۰۰۰ |
| رانا پلاس 85 گانه TUP | ۹۷۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۷۹۷.۸۷۹.۰۰۰ |
| رانا پلاس پانوراما 85 گانه | ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۴۳.۵۰۰.۰۰۰ |
| تارا دنده ای V1 با ۸۵ گانه | ۱,۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۳۹۴.۴۶۰.۰۰۰ |
| تارا V1 پلاس با گیربکس ۶ سرعته دستی | ۱,۲۴۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۶۷.۵۴۷.۰۰۰ |
| تارا اتوماتیک V2 | ۱,۲۷۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۹۰.۵۵۰.۰۰۰ |
| تارا اتوماتیک V4 LX | ۱,۵۱۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۱۶۹,۲۳۵,۰۰۰ |
| هایما S5 | ۲,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۶۴۸,۰۳۸,۰۰۰ |
| هایما S5 پرو | ۲,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۶۲,۰۰۰,۰۰۰ |
| هایما S7 پلاس | ۲,۶۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۱.۲۰۳.۶۶۸.۰۰۰ |
| هایما S7 پرو | ۲,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۷۸,۳۶۱,۰۰۰ |
| هایما 8S | ۲,۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۲۸۰,۵۳۶,۰۰۰ |
| هایما 7X | ۲,۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۲.۱۷۱.۰۰۰.۰۰۰ |
| فوتون تونلند G7 | ۳،۴۲۰،۰۰۰۰۰۰ | ۲،۹۷۰،۰۰۰۰۰۰ |
نوشته جدال سنگین و نفس گیر تارا و دنا بر سر قیمت بازار آزاد اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید