
فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت، در حالی از تصویب بسته حمایتی برای غولهای جاده مخصوص خبر میدهد که با توجه به حضور دولت در این صنعت و ادامه سرکوب قیمتی، به نظر میرسد تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان بیشتر «خامه روی کیک» برای دلالان است. به بیان دیگر، این بسته نیز در همین چارچوب بهصورت رانت توزیع خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، رئیس هیات عامل ایدرو با تأکید بر ضرورتهای حمایت از این صنعت راهبردی گفت: «اعمال رویکرد متفاوت ولی قانونی نحوه قیمتگذاری در زنجیره صنعت خودرو باعث شده بود که شرکتهای ایرانخودرو و سایپا با کسری سرمایه در گردش و تأخیر در پرداخت مطالبات زنجیره تأمین مواجه شوند و این امر ارائه تسهیلات و اعمال سیاستهای حمایتی را اجتنابناپذیر کرده است.»
وی افزود: «با رویکرد مثبت وزیر صمت و از ابزارهای تحت اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بهبود شرایط کسبوکار، انتظار میرود با افزایش ۴۰ همتی سقف اعتبار دو شرکت، چالشهای زنجیره تأمین و همچنین خودروسازان بابت تأخیر در تحویل خودروی مشتریان مرتفع گردد.»
وی برخورداری از تسهیلات سرمایه در گردش بانکها را از جمله راهکارهای تأمین مالی خودروسازان ذکر کرده و افزود: «هرچند به دلیل شرایط کسبوکار و اقتصاد تورمی، میزان تسهیلات سرمایه در گردش خودروسازان در مقایسه با قبل افزایش یافته است، با این حال سهم این تسهیلات از کل سرمایه در گردش مورد نیاز خودروسازان، از حدود ۳۰ درصد طی سالهای گذشته به حدود ۱۲ درصد در سال جاری کاهش یافته است. بر این اساس، روند برخورداری صنعت خودرو و زنجیره تأمین از این تسهیلات در مقایسه با حجم مالی کسبوکار روند کاهشی دارد.»
رئیس هیات عامل ایدرو ادامه داد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت محدودیت شبکه بانکی در این خصوص را درک میکند و تلاش بر این است که سیاستهای حمایتی وزارت صمت صرفاً تحمیل برخی هزینهها بر شبکه پولی و بانکی کشور نباشد. در این راستا و با تدبیر وزیر صنعت، معدن و تجارت، حداکثر بهرهمندی از ابزارهای تحت اختیار وزارتخانه متبوع برای مدیریت صنایع در جریان است.»
تزریق ۴۰ همت برای ۶۲۰ همت بدهی و زیان
تزریق ۴۰ همت برای ۵۲۰ همت بدهی و زیان در حالی مصوب شده است که به نظر میرسد این مبلغ نیز تنها بخش کوچکی از مشکلات خودروسازان و زنجیره تأمین را برطرف میکند.
نکته قابل تأسف این است که حکمرانی اقتصادی که عامل تخریب این صنعت به شمار میآید، حالا در قالب ناجی فرو رفته و از ضرورت حمایت از خودروسازان حرف میزند. به بیان سادهتر، تا زمانی که آنها از حضور و نفوذ در خودروسازی دست برندارند، تمام اقدامات و برنامهها تنها برای یک بخش سود خواهد داشت؛ دلالان.
در این میان، حکمرانی اقتصادی باید سمتوسوی خود را مشخص کند؛ کارگزار مردم است یا کارچاقکن دلالان؟
نوشته تسهیلات ۴۰ همتی به خودروسازان؛ خامه روی کیک برای دلالان اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.


















نظر بدهید