پست شده در دسته‌بندی نشده

اولین مرکز تست تصادف ایران؛ بخش خصوصی در خدمت دولت؟


اولین مرکز تست تصادف ایران AQS
اولین مرکز تست تصادف ایران AQS

اولین مرکز تست تصادف ایران در شرایطی به روزهای افتتاح رسمی نزدیک می‌شود که از نظر هویت و استقلال هنوز تکلیف آن روشن نشده است. شرکت آزمون‌های ایمنی و کیفیت خودرو (AQS) پیش از آغاز به کار رسمی باید مشخص کند که اولین مرکز تست تصادف ایران، بخش خصوصی در خدمت دولت خواهد بود یا شرکتی قوی و مستقل؟

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بعد از حضور و بازدید وزیر صمت و همچنین رئیس پلیس راهور فراجا، معاون سازمان استاندارد و وزیر راه و شهرسازی از اولین مرکز تست تصادف ایران، این فرصت برای تعدادی از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو نیز فراهم شد تا آنها از نزدیک با این شرکت و از امکانات، زیرساخت‌ها و توانمندی‌های آن آشنا و مطلع شوند.

از یک منظر، ایجاد چنین مرکزی را باید به فال نیک گرفت و آن را در کنار مراکزی مانند یورو NCAP، استرالیا انکپ،
C-NCAP ،J-NCAP ،Latin NCAP ،NHTSA و آیدیادا قرار داد. این مرکز خودروسازی ایران را وارد فاز تازه خواهد کرد؛ مرکزی که سطح دسترسی به استاندارد و ایمنی را می‌تواند به بالاتر هدایت کند.

این مرکز با هزینه‌ای نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان و با همت بخش خصوصی احداث، تجهیز و راه‌اندازی شده است و می‌تواند تست‌های تصادف از جلو، عقب و غلتیدن را براساس استانداردهای روز دنیا با به‌روزترین و بهترین ابزار و ادوات انجام دهد.

در راه‌اندازی این مرکز، یکی از برترین و مطرح‌ترین شرکت‌ها از اولین روزها همکاری و نظارت داشته است. همچنین جمعی از بهترین متخصصان داخلی که تجربه و تخصص بسیار بالایی در این زمینه دارند نیز هم‌اکنون در این مرکز مشغول به فعالیت بوده و از صفر تا صد کار را پیش برده‌اند.

اولین مرکز تست تصادف ایران AQS
اولین مرکز تست تصادف ایران AQS

به بیان دیگر، تست‌هایی که امکان انجام آن وجود دارد، استفاده از بهترین تجهیزات و ابزارها، حضور افراد توانمند، همه و همه نشان می‌دهد که این شرکت از نظر فنی کم و کسری ندارد. این موضوع بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نقش مهمی در ایمن‌سازی خودروها ایفا کند.

در مقابل، اما برخی ملاحظات و ابهام‌ها نیز در مسیر فعالیت AQS وجود دارد. از جمله این موارد، توجیه اقتصادی ایجاد آن است. ۳ همت با چه هدفی در ساخت این مرکز هزینه و سرمایه‌گذاری شده است؟ برای تست و بررسی ایمنی خودروهای تولید داخل؟ مگر در سال چند مدل جدید در کشور ساخته می‌شود؟ آیا قرار است تمام خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند، باز هم موظف به پاس کردن تست تصادف بشوند؟

نکته دیگر، عدم تمایل در شفافیت و اطلاع‌رسانی از سوی نهادهای دولتی و خودروسازان است. در حالی که بیش از سه سال از انتشار عمومی آخرین گزارش کیفی خودروها می‌گذرد، آیا خودروسازان اجازه انتشار نتایج تست تصادف را خواهند داد؟ آیا آن‌ها نیز مانند خودروسازان بزرگ اروپا و حتا چین به این بلوغ رسیده‌اند که پیش از نهایی شدن و آغاز تولید انبوه محصول، بارها و بارها خودروهای جدید را با حضور متخصصان و همچنین رسانه‌های خودرویی تست و بررسی کرده تا نقاط ضعف را برطرف کنند؟

آیا شرکت آزمون‌های ایمنی و کیفیت خودرو (AQS) قرار است به‌عنوان مرکزی که با سرمایه بخش خصوصی ساخته شده است، زیر نظر و با تأیید سازمان‌ها و نهادهای دولتی کار کند یا این‌که می‌تواند مانند یک شرکت مستقل و قوی عمل کرده و بدون واهمه از واکنش‌ها، خودروها را تست و نتایج را منتشر کند؟

به نظر می‌رسد AQS پیش از شروع کار باید تکلیف خود را با مردم روشن کند، چراکه این مرکز با سرمایه‌گذاری آذین‌خودرو، گلدستون، رایزکو و ای‌اس‌کیو‌اِی، که شرکت‌های بخش خصوصی هستند، احداث شده است.

نوشته اولین مرکز تست تصادف ایران؛ بخش خصوصی در خدمت دولت؟ اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی