پست شده در دسته‌بندی نشده

احتمال افزایش واردات قطعه همراه با افت تولید خودرو


افزایش واردات قطعه
افزایش واردات قطعه

جدیدترین داده‌های آماری از سوی بازوی پژوهشی مجلس و همچنین انجمن قطعه‌سازان همگن استان تهران از احتمال افزایش واردات قطعه همراه با افت تولید خبر می‌دهد؛ مسأله‌ای که می‌تواند بازار خودرو را در ماه‌های آینده تحت تأثیر قرار بدهد.

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در شرایطی که قطعه‌سازان چشم‌انتظار تزریق ۴۰ همت تسهیلات برای عبور موقت از بحران فعلی تولید هستند، گزارش‌ها از کاهش خرید داخلی قطعه توسط خودروسازان حکایت دارد.

بر اساس گزارش انجمن قطعه‌سازان همگن استان تهران، سهم خرید داخلی از کل خرید در آبان سال جاری ۸۵.۴۷ درصد بوده که در مقایسه با ماه گذشته ۵.۱۹ درصد کاهش یافته است. این کاهش می‌تواند ناشی از افزایش واردات قطعات یا محدودیت‌های زنجیره تأمین داخلی باشد.

گروه ایران خودرو سهم خرید داخلی خود را از ۹۰.۹۲ درصد در مهر به ۸۴.۷۴ درصد در آبان کاهش داده است. گروه سایپا با افزایش اندک از ۸۷.۹۵ درصد به ۸۸.۷۷ درصد، ثبات بیش‌تری داشته است. در بررسی هشت‌ماهه، سهم کل خرید داخلی ۸۳.۷۳ درصد بوده که نشان می‌دهد هر دو خودروساز بخشی از نیازهای خود را از طریق واردات قطعات تأمین می‌کنند.

آمار خرید داخلی دو خودروساز نشان‌دهنده کاهش فعالیت تولیدی در ماه آبان است. افت ۱۳.۴۴ درصدی در مجموع خرید داخلی ماهانه نسبت به مهر، حاکی از کاهش تقاضای قطعات و احتمالاً برنامه‌ریزی محتاطانه‌تر برای تولید در ماه‌های آینده است.

در این شرایط و با توجه به افزایش تورم و نوسان نرخ ارز، خودروسازان همچنان درخواست افزایش قیمت دارند. این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از فشار بر صنعت خودرو ناشی از جهش قیمت مواد اولیه است. قیمت ورق گرم فولادی بیش از ۴۰ درصد، آلومینیوم بیش از ۱۲۶ درصد، مس حدود ۹۶ درصد و مواد پلیمری مانند پلی‌پروپیلن و ABS به‌ترتیب بیش از ۱۰۹ و ۷۴ درصد نسبت به فروردین سال گذشته افزایش داشته‌اند.

ضمن این‌که قطعه‌سازان برای تأمین به‌موقع خطوط با قطعات باکیفیت همچنان با چالش‌هایی مانند بدهی انباشته خودروسازان، افزایش شدید هزینه مواد اولیه، نوسان ارز، افت نقدینگی و مشکل تأمین مالی مواجه هستند. این روند نمی‌تواند پیام و پیامد مثبتی برای آینده بازار خودرو داشته باشد.

به بیان ساده‌تر، افت میزان خرید داخلی از قطعه‌سازان از یک‌سو، فشار بیش‌تری برای تأمین نقدینگی وارد می‌کند و از سوی دیگر، احتمال افزایش واردات قطعه برای تجاری‌سازی خودروهای مانده در پارکینگ را بیش از پیش می‌کند. هر دو سوی این ماجرا باز هم باعث افت تولید قطعه خواهد شد.

این مسئله تأثیر مستقیمی بر تولید خودرو در ماه‌های آتی خواهد گذاشت، یعنی نه‌تنها باید در انتظار افت تولید در آذرماه جاری بود، بلکه به نظر می‌رسد این روند در دی‌ماه نیز ادامه خواهد داشت. افت تولیدی که توأم‌شدن آن با افزایش قیمت بنزین و فشار بر خودروهای زیر یک میلیارد و دست‌دوم می‌تواند بازار را آبستن حوادث تازه‌ای کند.

نوشته احتمال افزایش واردات قطعه همراه با افت تولید خودرو اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.



Source link

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبانی